طرح توانمند سازی منابع انسانی
Human Resource Empowerment
باسمه تعالی
مقدمه :
مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. کیفیت بخشی و توانمند سازی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد. از نظر « دراکر » رشد اقتصادی مرهون توانمند کردن کارکنان فرهیخته است. سازمان توانمند محیطی است که کارکنان در گروه های مختلف، در انجام فعالیتها با یکدیگر همکاری می کنند. توانمندسازی کارکنان، محوری ترین تلاش مدیران در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوان سالاری در سازمانها می باشد. توانمند کردن افراد موجب می شود تا مدیران و سازمان سریع تر و بدون اتلاف منابع به اهداف خود نائل شوند. توانمندسازی موجب می شود که کارکنان، سازمان و شغل را از آن خود بدانند و از کار کردن در آن به خود ببالند. بدون توانمندسازی، نه مدیران و نه سازمانها نمی توانند در درازمدت کامیاب باشند. مدیر سازمان، مهمترین عامل در تواناسازی کارکنان می باشد. زیرا مدیر بطور مستقیم و غیرمستقیم، تمام عوامل محیط سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. مدیر با تفویض اختیار و قدرت بیشتر به کارکنان، دادن استقلال و آزادی عمل به آنان، فراهم نمودن جو مشارکتی، ایجاد فرهنگ کار گروهی و با حذف شرایطی که موجب بی قدرتی کارکنان شده است، بستر لازم را برای توانمندسازی افراد فراهم می کند.
________________________________
ضرورت و اهمیت توانمندسازی نیروی انسانی
کانگرو و کانانگو » ( ۱۹۸۸ ) دلایل زیر را برای شدت توجه به توانمندسازی برمی شمرند:
*مطالعات مهارتهای مدیریت نشان می دهد که توانمندسازی زیردستان بخش مهمی از اثربخشی سازمانی و مدیریتی است
*تجزیه و تحلیل قدرت و کنترل در سازمانها حاکی از این است که سهیم کردن کارکنان در قدرت و کنترل، اثربخشی سازمانی را افزایش می دهد
*تجربیات تشکیل گروه در سازمان دلالت بر این دارد که راهبردهای توانمندسازی کارکنان نقش مهمی در ایجاد و بقاء گروه دارد
مزایای توانمندسازی نیروی انسانی باون و لاولر ( ۱۹۹۲ ) مزایای توانمندسازی کارکنان در سازمانهای خدماتی را به شرح زیر توصیف می کنن *کارکنان توانمند به نیازهای مشتریان در حین ارائه خدمات پاسخهای سریع و به موقع می دهند افراد توانا به مشتریان ناراضی در حین عودت خدمات پاسخهای سریع و به موقع می دهند* کارکنان توانمند احساس بهتری نسبت به خود و شغلشان دارند* کارکنان توانا با مشتریان به گرمی و آغوش باز ارتباط برقرار می کنند* کارکنان توانمند می توانند منبع بزرگی از اندیشه های خدماتی باشند* _________________________________ موانع توانمندسازی نیروی انسانی *نگرشهای شخصی مدیران *ساختار سازمانی برای توانمند کردن کارکنان، مدیران علاوه بر ایجاد محیط کاری جذاب و بانشاط و روشن بودن اهداف می توانند با برگزاری گردهمایی های دوره ای، احساس توانمندی را در میان کارکنان افزایش دهند. مدیران می توانند با سخنرانی های پرجاذبه و شاد نگهداشتن جو سازمانی و سرمایه گذاری روی بعضی از اصول از قبیل اهداف و مقاصد روشن، خودمدیریتی، دادن امتیاز و بازخورد، که باعث هیجان می شوند، به توانمند سازی کارکنان کمک کنند. بنابراین می توان گفت توانمند سازی نیروی انسانی تابع سه دسته عوامل مهم می باشد:: راهبردها و رفتارهای مدیریتی: فراهم نمودن اطلاعات، تفویض اختیار، دادن استقلال و مدیریت مشارکتی خودکارآمدی ادراک شده کارکنان: الگوسازی، حمایتهای کلامی و اجتماعی، برانگیختگی هیجانی شرایط و عوامل سازمانی: نظام پاداش دهی، داشتن اهداف روشن، دسترسی کارکنان به منابع و ساختار سازمانی
|
اجرا :
معاونت پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی در نظر دارد برنامه ی توانمند سازی منابع انسانی را برای کسب موفقیت پایدار، بر اساس مدل توانمندسازی منابع انسانی، رویکردهای نوین حل مسأله را از طریق ارتقاء توانمندی های منابع انسانی (دانش، مهارت و انگیزه) به طور هدف مند و نظام مند در سطح استان اجرا نماید
در توانمندسازی منابع انسانی ،آموزش علمی و عملی مدیران مدارس به دلیل اهمیت و جایگاه مدیریت در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری در اولویت برنامه های این معاونت قرار گرفته است
گفتنی است برنامه توانمند سازی منابع انسانی یک فرآیند جامع است که با گام نظر سنجی آغاز و تا مدلهای مختلف نظارت ادامه و با بهره مندی از نفرات برتر دوره ی آموزشی برای آموزش سایر مدیران مدارس توسعه می یابد
محدودیت :
بنا به محدودیت های موجود در منابع و امکانات و به دلیل افزایش میزان کنترل و نظارت در این مرحله از اجرای برنامه فقط 300 نفر از مدیران مدارس تحت پوشش طرح در سطح استان البرز قرار می گیرند
انتخاب مدیران مدارس در این برنامه براساس سهمیه ی تخصیص یافته از سوی معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی براساس جدول پیوستی می باشد که برای تمامی مقاطع تحصیلی پیش بینی شده است
لیکن انتخاب افراد بر عهده ی مدیر محترم منطقه بوده که می بایست انتخاب آنان براساس ملاک های زیر باشد
ملاکهای انتخاب مدیران :
· مدرک تحصیلی و رشته ی تحصیلی مدیران در صورت امکان کارشناسی و بالاتر و از مجموعه های علوم تربیتی به ویژه مدیریت آموزشی باشد
· سنوات خدمت همکار مورد نظر به گونه ای باشد که در آستانه ی باز نشستگی قرار نداشته باشد
· در انتخاب مدیران ازنیروی خواهر و برادر استفاده شود
· مدیرانی در برنامه توانمند سازی گزینش شوند که در ارزیابی سالیانه ی منطقه ، نظر به تثبیت آنان باشد تا هزینه های انجام شده ، اتلاف نشود .
· از آنجا که خدمات وبرکات این یرنامه شامل همکاران و دانش آموزان می گردد .لذا در انتخاب مدیرانی ،اولویت با کسا نی قرار گیرد که بیشترین جمعیت دانش آموزی را دارند
نکات اجرایی:
· شایسته است من بعد مجموعه جزوات و کتب ارسالی در این برنامه فقط در اختیار گروه هدف قرار گیرد
· اطلاعات مدیران مدارس منتخب را در فرم مشخصات با عناوین زیر در محیط Excel درج نموده و حداکثر تا تاریخ 31/4/ 93 به اداره برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی استان ارسال نمایید
نام ونام خانوادگی – کد پرسنلی – مدرک تحصیلی –رشته ی تحصیلی – نام مدرسه –مقطع تحصیلی –شماره تلفن همراه
· برنامه ی آموزش هفته چهارم مردادماه و هفته اول شهریور ماه اجرا می گردد.
· ار آنجا که می بایست برنامه ی آموزش مدیران براساس نیاز سنجی انجام شود لذا شایسته است فرم نظر سنجی را به تعداد مدیران مدارس مطابق سهمیه تکثیر و به افراد منتخب برای شرکت در دوره ارسال نمایید
· فرم های نظر سنجی مدیران مدارس را پس از تکمیل حداکثر تا تاریخ 31/4/93 به اداره برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی استان ارسال نمایید