-
سبک آموزش در پیش دبستان به روایت مونته سوری
جمعه 12 آبانماه سال 1396 19:39
حدود نیم قرن پیش مربیان بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند شیوه کار مهد کودکان را مورد سوال قرار دادند زیرا آنان برای کودکستان ها رسالتی بسیار مهمتر از سرگرم کردن کودکان قائل بودند. این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری...
-
چیستی و چرایی آموزش وپرورش پیش دبستانی
جمعه 19 خردادماه سال 1396 20:14
چــکیده : آموزش پیش از دبستان به عنوان یک مقطع تحصیلی پایه که برنامه ای برای کودکان 3تا6 ساله را در بر می گیرد . و برای آموزش در این دوره اصل هایی حاکم است که از جمله آن اصل کودک محوری ،اصل محوریت رویکرد کل نگر ،اصل انعطاف پذیری برنامه ها ،اصل محوریت بازی ،اصل محوریت رویکرد ارتباطی در گزینش محتوا ورعایت تفاوت های فردی...
-
آموزش
جمعه 19 خردادماه سال 1396 20:13
چــکیده : آموزش پیش از دبستان به عنوان یک مقطع تحصیلی پایه که برنامه ای برای کودکان 3تا6 ساله را در بر می گیرد . و برای آموزش در این دوره اصل هایی حاکم است که از جمله آن اصل کودک محوری ،اصل محوریت رویکرد کل نگر ،اصل انعطاف پذیری برنامه ها ،اصل محوریت بازی ،اصل محوریت رویکرد ارتباطی در گزینش محتوا ورعایت تفاوت های فردی...
-
هدایت تحصیلی برای پایه ی نهم
چهارشنبه 16 فروردینماه سال 1396 22:11
مقدمه: یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه ی فرد و تربیت انسان های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. در این راستا، مولفه ها و عناصر مختلفی تاثیر گذار هستند و برنامه ریزی ها و فعالیت های مختلفی نیز در این عرصه ضروری است. هدف های آموزش و پرورش زمانی متحقق...
-
برنامه مصوب کارورزی2 پردیس حکیم فردوسی استان البرز-کرج
یکشنبه 1 اسفندماه سال 1395 16:30
. معرفی درس و منطق آن اگر تدریس را فرایندی سازمانیافته، اخلاقی و متعهدانه بدانیم که نیازمند بهرهگیری از یافتههای علمی، شهود [1] و خلاقیت در موقعیتهای بیبدیل و منحصر بهفرد است، در آن صورت برنامه کارورزی به جای تمرکز انحصاری بر آموزش فنون، نیازمند آن است که دانشجومعلم فعال انه با موقعیتهای واقعی در سطح کلاس درس...
-
کارگاه آموزشی پژوهش
سهشنبه 25 فروردینماه سال 1394 17:06
مراکز استعدادهای درخشان استان البرز نام و نام خانوادگی اعضای گروه: کارگاه آموزشی پژوهش- فروردین 1394 اگر کسی به شاگردی نزد من آید و من یک جهت مسألهای را برای او بیان کنم و او خود سه جهت دیگر آن را با قوه فکر خویش حل نکند من نمیتوانم به او چیزی یاد بدهم . کنفوسیوس 15 دقیقه: فعالیت 1 با شکلهای موجود در صفحه آخر یک...
-
بیماریهای مرگ آفرین مدیریت
دوشنبه 13 مردادماه سال 1393 12:26
بیماریهای مرگ آفرین مدیریت علیرغم توجه مدیران به عارضه یابی و نشانگرهای سازمانی، یک سلسله بیماریهایی وجود دارد که سد راه تحول و دگرگونی در مدیریت و سازمان خواهد شد. علاج واقعی چیزی جز پیشگیری نیست که این هم مستلزم شناخت بیماری ها و راههای پیشگیری آن است . آستن(۱۳۷۲) بیماریهای مدیریت را با محوریت شخص مدیر تعریف می کند...
-
مدیریت کوکائینی
دوشنبه 13 مردادماه سال 1393 12:23
مدیریت کوکائینی در بحث مدیریت نقش مدیران بعنوان رهبر و کنترل کننده از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است و جهت دستیابی به سازمانی موفق و کارآمد که در آن کارکنان خلاق بعنوان کلیدی ترین و مهمترین منابع سازمانی محسوب می گردند محیطی آرام، سالم و بدون تنش مورد نیاز است؛ و این موهبت از سوی مدیرانی لایق و آگاه از دانش روز...
-
راههای و روشهای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در کودکان و نوجوانان
دوشنبه 6 مردادماه سال 1393 08:33
راههای و روشهای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در کودکان و نوجوانان مقدمه: امروزه جمهوری اسلامی در حوزههای اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصهی نظر و در کتابهای درسی و چه در عرصهی عمل و تجارب بشری مشابه و مابهازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و...
-
مدیریت ماتریسی یا خزانه ای
چهارشنبه 25 تیرماه سال 1393 11:20
شرایطی که نیاز به انعطاف پذیری و تغییر دارند، دائمی و مستمر نمی باشند.اما این به ندرت از اهمیت ساختارهای ماتریسی می کاهد. همچنانکه سازمان ها درگیر مسائل نوآوری، فعالیت های پیچیده و چالشی می شوند، لازم می شود که ساختارهای آنها به سوی ساختارهای ماتریسی گرایش پیدا کنند. ساختار ماتریسی یا خزانه ای نوعی طرح ساختاری است که...
-
طرح توانمند سازی منابع انسانی
سهشنبه 17 تیرماه سال 1393 13:03
طرح توانمند سازی منابع انسانی Human Resource Empowerment باسمه تعالی مقدمه : مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. کیفیت بخشی و توانمند سازی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد. از نظر « دراکر » رشد اقتصادی مرهون...
-
کتاب پرورش هنر استدلال ( الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا )
سهشنبه 10 تیرماه سال 1393 10:05
کتاب پرورش هنر استدلال ( الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا ) همشهریآنلاین: کتاب پرورش هنر استدلال ( الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا ) اثر ماساکو واتانابه با ترجمه محمدرضا سرکار آرانی (۱)، علیرضا رضائی و زینب صدوقی از سوی انتشارات تربیت به بازار کتاب عرضه شد. نوشته زیر را دکتر محمدرضا...
-
انسان طراز و کودکان استراتژیست
سهشنبه 10 تیرماه سال 1393 09:39
انسان طراز و کودکان استراتژیست ما الان از فلسفه برای کودکان شروع کرده ایم و رسانده ایم به تصمیم سازی برای کودکان که کودک ما استراتژیست بار بیاید.به این معنی که چاره سازی، چاره گذاری (جایی که جامعه بی چاره می شود این فرد بتواند چاره بسازد)، تصمیم سازی و ارتقاء قدرت تصمیم گیری(تا کسی او را به تصمیم نرساند) را بیاموزد....
-
اسباب بازی مناسب برای کودکان
سهشنبه 10 تیرماه سال 1393 09:36
اسباب بازی مناسب برای کودکان بازی یکی از کارکردها و نیازهای کودک محسوب میشود که ضمن سرگرم کردن کودک ، او را برای ورود به زندگی واقعی آماده میسازد. اما انتخاب اسباببازی مناسب موضوعی است که باید مورد توجه خانوادهها قرار گیرد. هیچ چیز برای کودک جای اسباب بازی را نمیگیرد. او با اسباب بازی خود تنها بازی نمیکند، بلکه...
-
شخیص ناشنوایی باید هر چه سریع تر انجام شود.
سهشنبه 10 تیرماه سال 1393 09:34
شخیص ناشنوایی باید هر چه سریع تر انجام شود. هیچ پدر و مادری دوست ندارد که فرزندش با نقص یا اختلال شنوایی به دنیا بیاید یا مبتلا به چنین نقصی شود، چراکه از دید عموم نقص شنوایی به معنای نقص در تکلم و به دنبال آن منزوی شدن است. هرچند در گذشته ناشنوایی یا کم شنوایی محدودیت های بیشتری برای فرد مبتلا ایجاد می کرد و باعث...
-
حل مسأله چیست؟
سهشنبه 10 تیرماه سال 1393 09:30
حل مسأله چیست؟ بگذارید اول حل مسأله را به طور ساده تعریف کنیم : موقعیتی راکه انسان با آن مواجه می شود و راه حل ساخته و پرداخته ای ازپیش برای آن در دست ندارد و یا به عبارت دیگرنظیر آن را قبلا ندیده است . حل مسأله نوعی از یادگیری بسیار پیچیده است و مسأله و تلاش برای حل آن جزئی از زندگی هر فرد است. می توان گفت فرآیند...
-
مکتب ایده آلیسم
چهارشنبه 9 بهمنماه سال 1392 08:31
کلمه ایده (idea) در اصل کلمه ای است یونانی و معانی مختلفی دارد. مانند شکل،ظاهر،نمونه و غیره ... خود این کلمه از لفظ یونانی دیگری با نام "ایده ئیو" که به معنای دیدن است، مشتق شده است. اول کسی که این کلمه را در فلسفه و به عنوان اصطلاح فلسفی به کاربرد، افلاطون بود که آنرا به اعتبار یکی از معانی این کلمه یعنی...
-
سوالات درس حجاب و عفاف ویژه ی مدیران و مربیان
یکشنبه 6 بهمنماه سال 1392 20:06
1: تفاوت عفاف و حجاب را بررسی کنید ؟ 2 : رابطه حجاب و شخصیت را از نظر روان شناسی تشریح کنید ؟ 3: معنی لغوی حجاب - ستر و جلباب را بنویسید ؟ 4 : انواع حجاب را نام ببرید و یک مورد را توضیح دهید ؟ 5 : روش های نهادینه کردن حجاب و عفاف را در کودکان و نوجوانان برسی کنید ؟ 6 : حدود حجاب را براساس ایات قران کریم توضیح دهید ؟...
-
دخترم! با تو سخن میگویم
شنبه 28 دیماه سال 1392 00:18
دخترم! با تو سخن میگویم استاد مرحوم مهدی سهیلی در تاریخ 29 / 3 / 1351 این شعر را سروده ودر کتاب طلوع محمّد به چاپ رسانده است . ارزش این شعر ماندگار در گذشت ایام و گردش روزگار نمایان تر از قبل شده و نشر آن در بین جوانان ( خصوصاً درعصر حاضر ) مفید و موثر به نظر می رسد . تقدیم حضور عزیزتان میگردد : سخنی در پرده دخترم! با...
-
فلسفه حجاب
جمعه 27 دیماه سال 1392 17:24
فلسفه حجاب قرآن مجید درباره این امر مهم مىفرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»(1) «اى پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها...
-
آموزش فلسفه به کودکان
چهارشنبه 27 آذرماه سال 1392 09:34
چکیده : ماتیو لیپمن [1] در دهه 1960 در هنگام تدریس فلسفه در دانشگاه کلمبیا دریافت که دانشجویانش از قدرت استدلال وتمیز و داوری لازم برخوردار نیستند و موضوع نگران کننده تر این بود که برنامه ریزی و اقدام برای تقویت تفکر دانشجویان بسیار دیرش بود و این کار باید از دوران کودکی آغاز می شد. این موضوع لیپمن و همکارانش را بر آن...
-
آموزش و پرورش و اعتلای فرهنگ: ضرورت تحول در دیدگاههای برنامههای درسی
دوشنبه 25 آذرماه سال 1392 07:52
آموزش و پرورش و اعتلای فرهنگ: ضرورت تحول در دیدگاههای برنامههای درسی این مطالعه بر آن است تا از یک طرف، از طریق مطالعهی فرهنگ، برداشتهای مختلف، عناصر و ویژگیهای فرهنگ و پس از آن ارتباط متقابل فرهنگ و آموزش و پروش، نقش آموزش و پرورش و در قلب آن برنامههای درسی را در توسعهی فرهنگ دریابد و از این چشمانداز...
-
وضعیت کنونی رشته ی برنامه ی درسی از حیث تنوع نظریه ها و فرایند نظریه پردازی
چهارشنبه 13 آذرماه سال 1392 14:50
قسمت از دو مقاله تشکیل شده است. این دو مقاله در مجموع، تصویری روشن و گویا از وضعیت کنونی رشته ی برنامه ی درسی از حیث تنوع نظریه ها و فرایند نظریه پردازی ارائه می کند. دکر واکر، از چهره های شاخص حوزه ی برنامه ی درسی، مقاله ی نخست را به رشته ی تحریر درآورده است. مقاله ی وی با عنوان نظریه ی برنامه ی درسیبرای هر کس معنایی...
-
برنامه درسی از نظر صاحبنظران تعلیم و تربیت
یکشنبه 10 آذرماه سال 1392 16:39
برنامه درسی از نظر صاحبنظران تعلیم و تربیت سلام. با توجه به اینکه جستجوگران در فضای مجازی می توانند دانشجویان ، محققین و علاقمندان به رشته های مختلف دانشگاهی باشند که برای اطلاع از حوزه علمی رشته ها ، تعاریف و اصطلاحات مختلف آن و آشنایی با دیدگاههای متخصصان آن در این فضا به جستجو می پردازند ، امروز در نظر دارم برای...