برنامه ى درسی آرتون

برنامه ى درسی آرتون

برنامه درسی اساس نظام آموزشی کشور
برنامه ى درسی آرتون

برنامه ى درسی آرتون

برنامه درسی اساس نظام آموزشی کشور

کارگاه آموزشی پژوهش

مراکز استعدادهای درخشان استان البرز                                                                                                                              

نام و نام خانوادگی اعضای گروه:

                                                 کارگاه آموزشی پژوهش- فروردین 1394

اگر کسی به شاگردی نزد من آید و من یک جهت مسأله‌ای را برای او بیان کنم و او خود سه جهت دیگر آن را با قوه فکر خویش حل نکند من نمی‌توانم به او چیزی یاد بدهم.       

                                             کنفوسیوس

15 دقیقه: فعالیت 1

             با شکل‌های موجود در صفحه آخر یک نقاشی معنادار رسم کنید.

15 دقیقه: فعالیت 2

             فرض کنید سوار ماشین زمان شدید و به 200 سال آینده سفر کردید. حال می‌خواهید به مدرسه و کلاس خود سری بزنید. فکر می‌کنید فضای کلاس شما، دانش‌آموزان و شیوه تدریس معلم در آن زمان چگونه است؟

            با نوشتن داستان کوتاه حداثر در 10 خط تخیلات خود را بیان کنید.

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................................................................

10 دقیقه: فعالیت 3

            با هم به اردو می‌رویم. در دامنه کوهی خوش آب و هوا. تلفن همراه آنتن نمی‌دهد و نمی‌توان با آن تماس گرفت.

ناگاه یکی از بچه‌ها به زمین می‌خورد و پایش آسیب جدی می‌بیند.

در این شرایط چه‌کار کنیم؟ هر چند راه مناسب که به ذهنتان می‌رسد برای حل این مسئله بگویید.

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................

10 دقیقه: فعالیت 4

             هرکدام از حروف نماینده یک عدد از صفر تا 9 است. با توجه به حاصل جمع زیر بگویید حرف A  چه اعدادی نمی‌تواند باشد؟ 

A B C

+ A D

A F C

15 دقیقه: فعالیت 5

             سال‌ها طول می‌کشد تا یک درخت بتواند حدود 20متر رشد کند برای آنکه بتوانید 20 متر را خوب تصوّر کنید یک ساختمان 7 طبقه را در نظر بگیرید. هر روز هزاران اصله از این درختان بلند و تنومند در یک چشم به هم زدن قطع شده و روانه‌ی کارخانه‌های کاغذسازی می‌شوند.

برای آنکه موضوع را بهتر درک کنی، یک حساب ساده می‌کنیم، بر اساس آمار هر ایرانی سالانه 13 کیلوگرم کاغذ مصرف می‌کند که با فرض جمعیت 70میلیونی در کل رقمی برابر 910 میلیون کیلوگرم می‌شود. از طرف دیگر ، برای تولید هر تن کاغذ باید 15 درخت تنومند قطع شود پس 910000×15 تن مساوی است با 13 میلیون و 650هزار درخت. یعنی هر روز 37هزار و 400 درخت.

با توجه به متن بالا و اینکه تعداد دانش آموزان کشور طبق آمار دقیق 12637598 نفر است، یک مسئله ریاضی طرح کن.

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.

10 دقیقه: فعالیت 6

            هرچه از تصویر زیر برداشت می‌کنید، بنویسید. حداقل به دو مورد اشاره کنید.

                                                                                      

10 دقیقه: فعالیت 7

            یک متن 100 کلمه‌ای معنادار بنویسید که حرف "ع"  و  "س" در متن از بقیه حرف‌ها بیش‌تر استفاده شده‌باشد. 

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................................................................