برنامه ى درسی آرتون

برنامه ى درسی آرتون

برنامه درسی اساس نظام آموزشی کشور
برنامه ى درسی آرتون

برنامه ى درسی آرتون

برنامه درسی اساس نظام آموزشی کشور

آموزش یادگیری شخصی سازی شده یا personalized learning

آموزش
یادگیری شخصی سازی شده یا personalized learning چیست؟

به منظور آگاهی از ماهیت یادگیری شخصی سازی شده (personalized learning)، کلاس درسی را تصور کنید که هیچ روش جامعی برای آموزش ندارد. معلم دروس یکسانی برای همه دانش­ آموزان تدریس نمی­ کند، بلکه هر دانش­ آموز را در مسیری منحصربه‌ فرد هدایت می‌کند. مفاد، زمان، مکان و نحوه آموزش با نقاط قوت، مهارت­ ها، نیازها و علایق هر دانش ­آموز متناسب است. ممکن است دانش­ آموزان بعضی از مهارت ها را به روش های متفاوتی یاد بگیرند ولی نهایتا همه آنها باید به یک سطح یادگیری معینی برسند .

هدف نهایی آموزش شخصی سازی شده دسترسی همه دانش آموزان به این روش آموزشی است. این روش تدریس در حال حاضر در برخی مدارس و در چندین کشور در حال توسعه با موفقیت در حال اجرا می باشد. در ادامه آنچه باید درباره یادگیری شخصی سازی شده بدانید آورده شده است.


آموزش متناسب با هر فرد
از آنجایی که روش ­ها و سرعت یادگیری بچه ­ها متفاوت است، یادگیری شخصی سازی شده، یک مدل تدریس بر مبنای این فرضیه است که به هر دانش­ آموز، بر اساس نحوه یادگیری، میزان دانش، مهارت­ ها و علایق او یک برنامه آموزشی داده می ­شود. این روش، نقطه مقابل روش “جامع” مورد استفاده در بیشتر مدارس است.

دانش­ آموزان به منظور هدف­ گذاری (تصمیم ­گیری برای آینده) کوتاه مدت و بلند مدت با معلمان خود کار می­ کنند. این روند به دانش ­آموزان کمک می­ کند مالکیت یادگیری را به خود اختصاص دهند.

معلمان اطمینان حاصل می­ کنند که برنامه­ های آموزشی یا یادگیری مبتنی بر پژوهش، با استانداردهای آکادمیک مطابقت داشته باشند. آن­ها همچنین بررسی می­ کنند که دانش ­آموزان مهارت هایی که انتظار می رود را طی پیشروی در دوره ­ها از آن­ها بیاموزند را به کار می­گیرند یا خیر.


4 مدل نحوه عملکرد یادگیری شخصی سازی شده در مدارس
مدارسی که از روش یادگیری شخصی سازی شده استفاده می­ کنند، دقیقا شبیه به هم نیستند. اما چهار مدل وجود دارد که مدارس بیشترین استفاده را از آن­ها دارند. هریک از این مدل­ها، انتظارات بالایی از همه دانش­ آموزان دارند، و آموزش آن­ها را با مجموعه­ ای از استانداردهای سختگیرانه همسو می­ کنند.

1-مدارسی که از پیشینه دانش ­آموزان استفاده می­کنند
این نوع مدارس learner profiles، سوابق به ­روزی را نگه می ­دارند که درک عمیقی از نقاط قوت، نیازها،انگیزه ها، پیشرفت و اهداف هر دانش آموز ارائه می­دهند. این پیشینه ­ها، به مراتب بیشتر از کارنامه استاندارد گزارش به ­روزرسانی می ­شوند. و این به ­روزرسانی دقیق به معلمان کمک می­ کند تصمیماتی اتخاذ کنند که تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش ­آموز داشته باشند.
داشتن پیشینه به خود دانش ­آموزان هم در دنبال کردن روند پیشرفت خود کمک می­ کند. این پیشینه راهی برای معلم، دانش ­آموز و در بسیاری از مدارس، برای والدین باز می­ کند که قبل از تضعیف عملکرد یا توانمندی دانش­ آموز، از نیاز به تغییر روش آموزشی یا تغییر اهداف آگاه شوند.

2-مدارسی که از مسیرهای آموزش متناسب با هر فرد استفاده می­ کنند
این نوع مدرسه personalized learning paths ، به هر دانش­ آموز کمک می­ کند یک مسیر آموزشی که براساس پیشرفت ­ها، انگیزه­ ها و اهداف او اقتباس یا عملی شده را اختصاصی کند. برای مثال، مدرسه ممکن است برای دانش ­آموز یک برنامه زمان­ بندی با به ­روزرسانی هفتگی در مورد پیشرفت آکادمیک و علایق او ایجاد کند.
برنامه هر دانش­ آموز منحصر به خود اوست. اما احتمالاً چندین روش آموزشی را شامل می­شود. (که معمولا تحت عنوان” روش­ها” شناخته می ­شوند.) این ترکیب ممکن است شامل آموزش مبتنی بر پروژه با گروه کوچکی از همسالان، فعالیت مستقل روی مهارت­های خاص یا وظایف پیچیده، و آموزش یک- به- یک توسط یک مربی باشد. یک مسیر آموزش متناسب با هر فرد به دانش ­آموز این امکان را می­ دهد که با سرعت­ های متفاوت روی مهارت­ های مختلف خود کار کند. اما این بدان معنا نیست که مدرسه به او اجازه دهد در هر عرصه­ ای از برنامه عقب بماند. معلمان از نزدیک بر کار هر دانش ­آموز نظارت داشته و در صورت نیاز فعالیت اضافی به آن­ها می ­دهند.

3-مدارسی که از پیشرفت مبتنی بر صلاحیت استفاده می­ کنند
این نوع مدارس competency-based progression، دائما دانش ­آموزان را مورد ارزیابی قرار داده تا بر روند پیشرفت آن­ها در راستای اهداف مدرسه نظارت داشته باشند. این نوع سیستم، آنچه دانش آموز برای تسلط لازم دارد را برای او مشخص می­ کند. این صلاحیت­ ها شامل مهارت­ های خاص، دانش و ذهنیت­­ هایی از قبیل افزایش انعطاف ­پذیری می ­شوند. به دانش ­آموزان گزینه ­هایی از چگونگی و زمان نشان دادن تسلط خود داده می­شود. برای مثال، دانش­ آموز ممکن است برای ایجاد مهارت­ های خاص ریاضی در یک دوره کارآموزی در یک فروشگاه خرده ­فروشی با معلم همکاری کند.
دانش ­آموز ممکن است در آن واحد روی چند صلاحیت کار کند. زمانیکه بر یکی از آن­ها تسلط یافت، سراغ صلاحیت بعدی می­رود. دانش­ آموز پشتیبانی یا خدمات مورد نیاز خود در راستای یافتن تسلط بر یک مهارت را دریافت می­ کند. تأکید بر گرفتن آزمون و نمره قبولی یا عدم قبولی نیست، بلکه تأکید بر آموزش مداوم و داشتن فرصت­ های بسیار برای نشان دادن دانش است.

4-مدارسی که از محیط ­های آموزشی منعطف استفاده می­ کنند
این نوع مدرسه flexible learning environments ، محیط­ های آموزشی را انتخاب می­ کند که دانش­ آموز در آن محیط یادگیری بهتری دارد. این محیط شامل تنظیم فیزیکی کلاس، نحوه ساختاربندی روزانه مدرسه و نحوه تخصیص معلمان می­شود.
برای مثال، مدارس ممکن است به دنبال راه­ هایی برای تخصیص زمان بیشتر به معلمان جهت آموزش در گروه­ ­های کوچک باشند. طراحی مجدد سرعت، زمان و منابعی که معلمان در کلاس ­های درسی استفاده می­ کنند، ساده نیست. اما این نوع “تفکر طراحی” می­تواند به نیاز دانش ­آموز در تغییر شکل محیط آموزشی کمک کند.


پتانسیل روش یادگیری شخصی سازی شده
یادگیری شخصی سازی شده هنوز به طور گسترده در مدارس استفاده نمی­ شود. بسیاری از جنبه­ های آن نیاز به بررسی دارند. اما این رویکرد از پتانسیل کمک به کاهش بدنامی آموزش خصوصی و رفع بهتر نیازهای بچه­ ها با تفاوت­ های موجود در یادگیری و تفکر برخوردار است.

Individual Education Plan (IEP) ها اغلب بطور عمده بر روی کمبودها تمرکز دارند. اما مسیرهای آموزش متناسب با هر فرد می­توانند با تمرکز بر نقاط قوت و علایق دانش ­آموز این مسئله را در حد تعادل حفظ کنند. IEPها و یادگیری شخصی سازی شده، هر دو می­توانند بچه­ ها را در زمینه کار روی ضعف­ های خود پشتیبانی کنند و مسیر اختصاصی را در اختیار آن­ها قرار دهد که بتوانند علایق خود را نیز درگیر کنند، و به آن­ها کمک می­ کنند تا “مالکیت” آموزش خود را به دست آورند.

یادگیری شخصی سازی شده همچنین به دانش­ آموزان این فرصت را می ­دهد که مهارت خود حمایتی پیدا کنند. این نوع آموزش آن­ها را تشویق می­ کند در مورد علایقشان صحبت کنند. همچنین به آن­ها اجازه می ­دهد در تجارب آموزشی شرکای برابر باشند.

یادگیری شخصی سازی شده، با وجود پتانسیل ­های زیاد، خطراتی نیز دارد. معلمان ممکن است گنجایش آموزشی کافی برای در اختیار قرار دادن این رویکرد در اختیار همه دانش­آموزان را نداشته باشند. آن­ها ممکن است ندانند که چطور بچه ­ها را در مسائل مربوط به عملکرد اجرایی حمایت کنند. آن­ها ممکن است نحوه ردیابی صلاحیت­ ها یا تحلیل دیگر انواع اطلاعات مربوط به دانش­ آموز را نشناسند.

نکته اصلی این است که مطمئن شویم زمانی که مدارس روش تدریس یادگیری شخصی سازی شده را آغاز می­کنند، معلمان آموزش­های لازم برای رفع نیاز فرزند ما را دیده ­باشند. هرچه اطلاعات شما درباره این روش بیشتر باشد، بیشتر می توانید در این باره با مدرسه گفتگو کنید.

نکات کلیدی:
چندین مدل یادگیری شخصی سازی شده وجود دارد که مدرسه می­تواند به کار گیرد.
یادگیری شخصی سازی شده ممکن است به کاهش بدنامی آموزش خصوصی کمک کند.
معلمان اغلب به آموزش­ های بیشتری برای درگیر کردن دانش آموزان با اختلالات یادگیری در یادگیری شخصی سازی شده نیاز دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.